ADJUDICATED:    10 JUNE 2004

ISSUED:    11 JUNE 2004

FOR GENERAL RELEASE:     18 JUNE 2004

THE SYDNEY MORNING HERALD:    17 JUNE 2004
THE AUSTRALIAN PRESS COUNCIL

ADJUDICATION No. 1242

The Australian Press Council has upheld a complaint brought by Mira Wroblewski and others against the Sydney Morning Herald concerning the terminology used in a headline to describe people without the requisite migration documents or authority, who arrive seeking asylum in Australia.

Ms Wroblewski complained to the Council about the headline Illegal immigrant children may not be sent home which appeared on 30 April 2004 which headed an article about the High Court’s overruling of a previous Family Court decision to release children from the Baxter detention centre.

She argued that the paper has been factually inaccurate.  The family were known asylum seekers.

In this instance, the paper acknowledged that “illegal immigrants” was an incorrect description of the asylum seekers and conceded that it should have used its preferred term “asylum seekers”.

* * * * *

Telephone inquiries:
The Australian Press Council

(02) 9261 1930
Level 10.02, 117 York Street


SYDNEY   NSW   2000

The Australian Press Council is a body which studies the performance of every section of the press in Australia, including non-members.  

Representatives of publications complained against abstain from any discussion of, or vote on, such publications.

